mostaghel480

سیاسی-فرهنگی

نظر فقهی و پزشکی در باره کراوات

نظرات فقهی در باب کراوات
چون در حال حاضر بستن کراوات و امثال آن در عرف جامعه ما شبیه شدن به فرهنگ غیراسلامی و به خصوص غرب می باشد، این موضوع از مراجع استفتا شده و آنان این گونه پاسخ داده اند:
آیت‌الله خامنه ای: علی الاحوط از پوشیدن کراوات اجتناب شود.
آیت‌الله سیستانی: استفاده از کراوات اگر مستلزم مفسده باشد، حرام است.
آیت‌الله وحید خراسانی: آنچه که تشبه به کفار باشد، جایز نیست.
آیت‌الله مکارم شیرازی: بهتر است از کراوات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه فرهنگ کفار را داشته باشد، اشکال دارد.
آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره):بهتر آن است که مسلمانان از مثل کراوات اجتناب کنند.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند، بلکه احتیاط ترک استفاده از آن است.
آیت‌الله بهجت: جایز نیست.

برگرفته از: (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج1)

 
 
نظر پزشکی روز دنیا در مورد کراوات
 
وزیر بهداشت ایتالیا : پزشکان کراوات نزنند

وزیر بهداشت ایتالیا برای حفظ سلامت بیماران از پزشکان این کشورخواست کراوات نزنند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، "فروچو فاتسیو" وزیر بهداشت ایتالیا در مصاحبه با رادیو دولتی ایتالیا گفت: کراوات بزرگترین کانون تجمع میکروب و رشد باکتری ها در پوشاک انسان است و به همین علت پزشکان در بیمارستان ها نباید با کراوات بیماران را معاینه کنند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که این امر از نظر علمی به اثبات رسیده، در انگلیس ، سال هاست که استفاده از کراوات در بیمارستان ها ممنوع شده است.

وی با اشاره به این که تعداد کمی از استفاده کنندگان از کراوات آن را به طور مرتب می شویند، گفت: غیر بهداشتی بودن کراوات یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری های عفونی و واگیردار است.

این در حالیست که تعدادی از نشریات پرشمارگان ایتالیا، وزیر بهداشت کشورشان را به علت آنچه ضدیت وی با کراوات توصیف کردند، مورد انتقاد قرار داده اند.

وزیر بهداشت ایتالیا در پاسخ به این انتقاد که اگر زدن کراوات جایز نیست پس چرا خود شما کراوات می زنید، گفت: من تا 2 سال پیش که در هیات دولت نبودم از کراوات استفاده نمی کردم اما حالا که وزیر هستم، مجبورم کراوات بزنم.

  و حال فلسفه کراوات

شباهت بسیار زیاد "کروات" با علامت صلیب مسیحیان، این سوال را به وجود می آورد که آیا ارتباطی هم بین کروات و صلیب وجود دارد؟ و اصلا فلسفه ی کروات زدن چیست؟ 

از آنچه که در کتب تاریخی و مذهبی نوشته شده است بر می آید که در حقیقت کروات همان صلیب است که اینک به عنوان یکی از ارکان پوشش رسمی برای مردان (بالاخص خارج از ایران) به حساب می آید. ریشه ی زدنِ کروات به جنگهای صلیبی باز می گردد، به این صورت که در این جنگها مسیحیان به هنگام جنگ با مسلمانان، صلیبی را به خود آویزان و نصب می کردند و پس از فتح سرزمینهای اسلامی، از این صلیب ها به عنوان نماد پیروزی خود یاد می کردند(1). بعد از این جنگها، بدلیل نقش زیبایی که این علامات بر روی پیراهن جنگجویان مسیحی داشت، کم کم بصورت یک پوشش رسمی برای کل مسیحیان درآمد. سپس سران کشورهای غربی که مسیحی بودند _ و  با تشویقهای پاپ زمان خود _ همگی از این علامت با آویزان کردن از یقه ی خود استفاده کردند و آنرا به عنوان یک نماد رسمی در آوردند.

بعده ها این علامت بصورت "کروات" امروزی درآمد که بدلیل نفوذ گسترده ی غرب بر جهان، و نیز زیبایی ظاهری که داشت، دیگر به عنوان یک پوشش رسمی برای مردان سراسر دنیا و حتی کشورهای اسلامی مبدل گشت. در ایران نیز تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، علی رغم اینکه مردم همگی مسلمان بودند، از این پوشش استفاده می کردند و علت این کار نیز دستور رژیم دست نشانده ی غرب در ایران ـ یعنی رژِیم منفور پهلوی ـ در شناخت کروات به عنوان یک پوشش رسمی بود که در همه جا افراد را ملزم به استفاده از آن می کرد. پس از انقلاب، با تاثیری که اسلام بر شیوه ی زندگی مردم گذاشت، این نوع پوشش نیز از میان رفت و اکنون کمتر کسی را می توان یافت که با زدنِ کروات، در اجتماع حضور پیدا کند. اما هنوز هم تعداد معدودی هستند که در مراسم های عروسی و یا مهمانی های رسمی خود، از این علامت مسیحیان استفاده می کنند که به نظر می رسد، بدلیل اطلاع رسانی ضعیف در مورد این قضیه است و اگر مسلمانها از تاریخچه ی استفاده از آن آگاهی یابند، و به تاریخچه ی کهن سرزمین و مذهب اسلامی خود نگاه کنند، هرگز از آن استفاده نخواهند کرد.

+ نوشته شده در  شنبه 26 تیر1389ساعت 9:52  توسط صادق حاتمی  |